Czy twoje biuro odpowiada normom bhp? Jakie właściwie one są ? Co stanie się, jeśli moje biuro nie będzie ich spełniać. Te pytania są bardzo popularne podczas tworzenia nowej siedziby. Postaram się przybliżyć temat, opisać wszystkie przepisy i udzielić kilku wskazówek, które ułatwią aranżację filii.
Aby odpowiedzieć na te pytania, najpierw przytoczyć trzeba przepisy, które zobowiązują pracodawcę do utworzenia odpowiednich warunków pracy. Jeśli zatrudniamy podwładnych — muszą być spełnione kryteria bezpieczeństwa i higieny pracy. Nieprzestrzeganie ich skutkować może poważnymi konsekwencjami, więc lepiej nie lekceważyć tych wymogów.

Biuro

Samo biuro musi mieć odpowiednie wymiary. Powinien panować tam ład i porządek. Nie jest to kwestia gustu, lecz wymogów higienicznych. Powierzchnia powinna być oddzielona od osób postronnych i uniemożliwiać im wejście. Pracowników nie można pod żadnym pozorem zamykać na klucz, a wyjścia ewakuacyjne powinny być specjalnie oznaczone. Ludzie pracujący w biurze muszą mieć możliwość swobodnego opuszczenia go w dowolnej chwili pracy.

Oświetlenie w biurze

Światło w pomieszczeniu powinno być naturalne i sztuczne. Pracodawca powinien zapewnić dostęp do światła słonecznego oraz światło elektryczne. Ważnym elementem tego wymogu jest to, aby była możliwość skalowania natężenia światła naturalnego. Zasłony lub żaluzje w oknach to nie jedynie estetyczne dodatek, lecz konieczność.

Temperatura i powietrze

Czynniki te również są wyszczególnione w zasadach bhp. Pracodawca powinien zapewnić minimum 18 stopni ciepła i wymianę powietrza. Rozwiązanie zapewniające te warunki nie powinno powodować przeciągów. W biurze nie powinny też znajdować się też szkodliwe pyły i substancje szkodzące zdrowiu — np. dym. Dopuszczalne jest zamontowanie klimatyzacji lub wentylacji. Urządzenia takie nie powinny jednak powodować u pracownika chorób lub szkodzić zdrowiu.

Biuro nie jest szczególnie niebezpiecznym miejsce, ale też posiada wymogi bhp. Spełnienie ich to obowiązek pracodawcy. Są to również cenne wskazówki ułatwiające pracę, dlatego nie powinny stanowić tylko elementów do odhaczenia na liście. Pracodawca powinien dokładnie przeanalizować aranżacje pomieszczeń biurowych, gdyż to zapewnia nie tylko bezpieczeństwo, ale również efektywność. Przemyślane rozwiązanie pozwoli na oszczędność czasu i poprawę zadowolenia z pracy. Chodzenie kilkanaście metrów co kilka minut po artykuły pierwszej użyteczności to niekoniecznie dobre rozwiązanie. Takich błędów można unikać — stosując się do norm bhp.