Skład DTP
Co oznacza skrót DTP?
DTP (ang. Desktop Publishing) – co w polskim tłumaczeniu oznacza „komputerowe przygotowanie do druku” wszelkich materiałów poligraficznych od prostych ulotek i wizytówek, po bardziej złożone gazety, czasopisma, czy książki.
Skład DTP – krok po kroku
Skład DTP rozpoczyna się już od samego zamiaru stworzenia publikacji, wyboru jej formy, zebrania materiałów w postaci treści i grafiki, a następnie uporządkowania wszystkiego co mamy w logiczną całość. Do stworzenia tzw. makiety naszej przyszłej publikacji służy nam głównie program graficzny Adobe InDesign, ale można również korzystać z tańszego programu CorelDraw.
Kolejnym zadaniem, pracując już w programie graficznym, jest makieta publikacji będąca jeszcze pustym dokumentem, z określeniem formatu strony w zależności od formy publikacji, czy to ulotka, czy strona gazety większego formatu. Określenie marginesów i spadów (spady zwykle ok.2-3 mm od brzegu wydruku), czyli tzw. pola bezpieczeństwa naokoło naszej publikacji, które jest o tyle ważne, żeby nasza treść i grafika nie zostały ucięte przy wydruku.
Równie ważne, co kształt naszej makiety, jest profil kolorów, czyli zwrócenie uwagi na to, jaki będzie rzeczywisty wygląd naszej publikacji po wydruku. Tu warto się zagłębić w ustawieniach koloru w stosowanym przez nas programie graficznym, pamiętając przy tym o rodzaju papieru, na którym będzie nasz planowany wydruk.
I teraz powoli przechodzimy do projektowania przyszłej publikacji. Jeżeli jest to materiał jednostronnicowy typu ulotka, czy wizytówka to sprawę mamy uproszczoną, bo im mniej informacji i grafiki, tym mniej zabawy przy projekcie. Jeżeli zaś komponujemy w całość np. książkę to warto przygotować strony wzorcowe z tą samą czcionką, układem strony itp. osobno dla treści publikacji, a osobne strony wzorcowe na okładkę i spis treści itp. Niezależnie od tworzonej publikacji pamiętajmy o poprawności stylistyczno- ortograficznej treści, o zachowaniu odpowiednich przerw na akapity, czy światło pomiędzy grafiką, a treścią. Wszystko po to, by tekst był przejrzysty i całość estetyczna i czytelna dla przyszłego czytelniczka naszej publikacji.