Techniki negocjacji to jeden z najważniejszych elementów, kiedy jesteśmy zatrudnieni na odpowiedzialnym stanowisku i mamy częsty kontakt z ważnym klientem. Warto odpowiednio się przygotować, mieć pozytywne nastawienie panować nad emocjami oraz posiadać umiejętności podejmowania kluczowych decyzji. To tylko jedne z wielu zasad, jakie musimy udoskonalać, aby stać się świetnymi negocjatorami.

Sztuka negocjacji jest świetną umiejętnością, dzięki której potrafimy prawidłowo prowadzić dialog. Jest niezbędną umiejętnością, która potrzebna jest dla każdego przedsiębiorcy, jak również osób decydujących w firmie. Niezależnie od tego, w jakiej branży działamy, to zawsze skuteczne techniki negocjacji działają dla nas, kiedy potrafimy przekonać drugą osobę do tego, że to my jesteśmy jedynym wyjściem i rozwiązaniem dla klienta.

Kiedy wybieramy się na rozmowę z drugą osobą, aby rozmawiać o zakupie czy też sprzedaży to warto poznać szczegółowe informacje na temat danej osoby i jej firmy. Warto do rozmowy przygotować sobie takie informacje jak:

  • jaka jest pozycja danej firmy na rynku
  • jakie ma obroty
  • jakie ma zyski
  • jaką ma historię rozwoju
  • poznać jej politykę

Podstawowe techniki skutecznych negocjacji

1. Najważniejsze pozytywne nastawienie

Najważniejszą zasadą, gdy rozpoczynamy negocjacje jest oczywiście pozytywne nastawienie do drugiej strony. Powinniśmy doskonale wiedzieć, że możemy kontrahentowi zaufać i nie podejrzewamy go o to, że mógłby wyrządzić nam krzywdę.

2. Pewność siebie i zdecydowanie

Kiedy upoważniam naszego pracownika, aby w rozmowie z negocjatorem mógł podejmować bardzo ważną decyzję w imieniu naszej firmy, to będzie on bardziej pewny siebie i zdecydowany z tym, co negocjuje z drugą stroną. Dlatego ważne jest, aby przed wysłaniem pracownika na umówione spotkanie, przeprowadzić z nim rozmowę i poinstruować go, na co może sobie pozwolić, a czego kategorycznie zabronić.

3. Zdolność empatii i umiejętność słuchania

Ważne jest, aby osoba, która ma negocjować w imieniu naszej firmy posiadała zdolność empatii, czyli postawienia siebie w sytuacji, w której znajduje się nasz kontrahent. Łączy się z tym również umiejętność właściwego słuchania odbiorcy oraz ani analizowania jego argumentów.

4. Emocje

Wysyłając osobę, która będzie negocjować z naszymi klientami, warto postawić na taką, która umie panować nad swoimi emocjami. Chodzi głównie tutaj o to, że w momencie, gdy rozmowa zejdzie na negatywne tory, to reprezentant naszej firmy powinien potrafić odpowiednio wyjść z takiej sytuacji i nie dać się ponieść emocjom.

5. Dyplomacja

Czasami może się zdarzyć również że druga osoba będzie niekompetentna i słabo przygotowana do rozmowy. W takiej sytuacji powinniśmy pomóc tej drugiej osobie i zadawać jak najłatwiejsze pytania, aby nie dawać od razu wrażenia, że nasz kontrahent jest słabo przygotowany do rozmowy i z takimi osobami nie będziemy rozmawiać.

W takiej sytuacji musimy cały czas być miłą osobą oraz pozytywnie nastawioną, dzięki czemu będziemy zapamiętani jako osoby pozytywne, oraz unikniemy negatywnych opinii na nasz temat, gdyż nasz kontrahent może naszą rozmowę przedstawić innym osobom.

Więcej cennych informacji na temat skutecznych negocjacji znajdziesz na stronie www.