Jak sprzedać mieszkanie z kredytem hipotecznym?

Jak sprzedać mieszkanie z kredytem hipotecznym?

Sprzedaż mieszkania, obciążonego kredytem hipotecznym jest możliwa i nie należy obawiać się ogromu formalności, koniecznych do zrealizowania transakcji. W odróżnieniu od sprzedaży lokalu nieobciążonego hipoteką na rzecz banku, mieszkanie zadłużone kredytem hipotecznym będzie wymagało kilku dodatkowych formalności, niezbędnych do zmiany właściciela, nie są one jednak niemożliwe do wykonania. Sytuacja na rynku nieruchomości jest niezwykle dynamiczna, duży rozwój rynku pierwotnego oraz chęć posiadania własnego mieszkania rodzi wiele możliwości, jednak czasem decyzje, związane z zakupem nieruchomości okazują się nietrafne.

Jak przeprowadzić sprzedaż mieszkania hipotecznego?

Jeżeli kredyt na zakup nieruchomości zaciągnięty został w obcej walucie, warto przed zamieszczeniem ogłoszenia o sprzedaży zwrócić się o poradę do doradcy finansowego, który uwzględniając walutę oraz prognozy rynkowe, będzie w stanie określić, kiedy będzie najlepszy moment na sprzedaż. Kredyt walutowy przed całkowitą spłatą wymagał będzie przewalutowania, warto więc wiedzieć, w jakim okresie koszt tej operacji będzie najniższy.

W przypadku kredytu hipotecznego w krajowej walucie, należy udać się do banku, celem uzyskania zaświadczenia o wysokości kwoty pozostałej do spłaty, łącznie z wysokością odsetek. Zaświadczenie jest z reguły płatne. Warto dowiedzieć się, czy bank pobiera opłatę od całkowitej spłaty.

Gdzie zamieścić ogłoszenie?

Ogłoszenie o sprzedaży mieszkania można zamieścić w serwisach internetowych zajmujących się prezentacją ofert nieruchomości, lub skorzystać z pomocy biura nieruchomości. Jeśli wybierzemy samodzielne działanie, należy wykonać dobrej jakości zdjęcia nieruchomości, atrakcyjnie przedstawiające ofertę, dodać ciekawy opis oraz zamieścić informację o ustanowionej hipotece.

Kiedy dojdzie do sprzedaży, kupujący powinien otrzymać bankowe zaświadczenie o wysokości zadłużenia, a w wyniku umowy notarialnej, informację o dokładnej kwocie oraz numerze rachunku, na który powinien w określonym terminie wpłacić należność dla banku. Pozostałą kwotę otrzymuje sprzedający. Jeżeli kupujący płaci gotówką, transakcja jest mniej skomplikowana niż w przypadku kredytu. Kupujący posiada dowolność w wyborze banku kredytowania, a należność na podstawie naszego zaświadczenia umieszczana jest na rachunku banku, w którym kupujący podpisał umowę. Nadwyżkę bank przekazuje na wskazany przez sprzedającego rachunek.

Po podpisaniu umowy notarialnej i wydaniu zaświadczenia z banku o całkowitej spłacie kredytu, należy zwrócić się z wnioskiem do Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego o wypis hipoteki z księgi wieczystej nieruchomości oraz własności sprzedającego. Jeżeli nastąpiła zmiana banku, wpisana zostaje nowa hipoteka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *