E-sport, jak można zapewne się domyśleć na podstawie samej nazwy, to sport elektroniczny. Rywalizacja nie mająca wiele wspólnego z tradycyjnym sportem zyskuje co raz bardziej na popularności. Pojedynki rozgrywane na ekranie monitorów za pośrednictwem internetu lub lokalnych sieci komputerowych cieszą się coraz większym zainteresowaniem, zarówno ze strony samych uczestników jak również towarzyszącej im publiczności.

Rywalizacja w e-sporcie

Areną, na której odbywa się rywalizacja w e-sporcie nie jest jednak stadion, ring bokserski czy inne charakterystyczne dla tradycyjnych dyscyplin sportowych miejsce zmagań pojedynczych zawodników lub kilku wieloosobowych drużyn. Rozgrywki prowadzone są na ekranach komputerów i obserwowane przez zgromadzoną wokół widownię. Uczestniczy zawodów zmagają się w pojedynkach na mapach takich gier jak Counter Strike, Fifa, Warcraft czy też Quake.

Historia e-sportu

Początki rywalizacji w turniejach gier video miały miejsce w 1972 roku, kiedy to po raz pierwszy odbyła się rywalizacja na ekranach komputerowych. O miejsce na podium walczyli uczestniczy rozgrywki gry Spacewar. W miarę rozwoju komputerów oraz oprogramowania, w tym oczywiście gier komputerowych, do organizacji zawodów dochodziło coraz częściej. Zorganizowany w roku 1981, w Stanach Zjednoczonych turniej The Space Invaders Championship przyciągnął około dziesięciu tysięcy zawodników z całego kraju. Przedsięwzięcie to, zorganizowane przez Atari można z pewnością uznać za moment przełomowy w historii e-sportu. Od tamtej pory podobne imprezy organizowane były coraz częściej. Sprawozdania z ich przebiegu oraz wyniki zamieszczane były w największych pismach i magazynach, a uzyskiwane rekordy znajdowały swoje odzwierciedlenie w postaci wpisów do księgi rekordów Guiness’a.

E-sport dzisiaj

E-sport wciąż nie traci na popularności. Pojawiające się na rynku nowe gry czy też kolejne edycje już popularnych tytułów przyciągają tłumy chętnych, chcących zarówno wziąć udział w organizowanych turniejach, jak i tych kibicujących swoim zawodnikom. Zorganizowane w roku 2016 w katowickim spodku zawody IEM 2016 odwiedziło 113 tysięcy osób.

E-sport, podobnie jak tradycyjne dyscypliny sportowe, jest magnesem dla sponsorów i inwestorów. W związku z ciągle rosnącą popularnością tej dyscypliny wzrastają zyski z inwestycji w organizację i obsługę tego typu imprez. Branża e-sportu sukcesywnie się profesjonalizuje. Powstają kolejne firmy zatrudniające na stałe najlepszych zawodników. W niektórych przypadkach wynagrodzenie wirtualnych champion’ów porównuje się już z zarobkami zawodników tradycyjnych dyscyplin sportowych.

Więcej informacji o e-sporcie, zawodnikach znajdziesz pod linkiem: https://esport.co.pl/