
Co powinna zawierać umowa sprzedaży nieruchomości?
Kupno nowego mieszkania to bardzo poważna decyzja. Czy będzie to nasze pierwsze, wymarzone lokum, czy nowe mieszkanie, zgodnie z naszymi potrzebami, zawsze jest to trudna decyzja. Rozpoczynamy poszukiwania, przeglądamy oferty, ogłoszenia, czasem udajemy się do biura pośrednictwa sprzedaży nieruchomości. Wreszcie zapada decyzja, mieszkanie wybrane, czas na formalności związane z zakupem.
Od czego zacząć?
Właśnie teraz, gdy znaleźliśmy swoje wymarzone mieszkanie przyszła pora aby zapoznać się z wszystkimi elementami, które powinna zawierać umowa sprzedaży nieruchomości. Zakup mieszkania to poważna decyzja, wiążąca się z wydaniem dużej sumy pieniędzy, często naszych życiowych oszczędności. Jeśli wszystkiego dopilnujemy i wszystko co należy sprawdzimy, potem będziemy mogli zająć się remontem i przeprowadzką, a nie rozwiązywaniem problemów. Zacznijmy od sprawdzenia księgi wieczystej kupowanej nieruchomości. Księga zawiera wszelkie informacje o stanie prawnym nieruchomości. Powinniśmy przede wszystkim sprawdzić czy nie ma w niej informacji o hipotece, lub innych obciążeniach. Zakup mieszkania, które nie posiada księgi wieczystej jest obarczone sporym ryzykiem.
Jaką formę powinna mieć umowa sprzedaży?
Każda umowa sprzedaży nieruchomości musi mieć formę aktu notarialnego. Konieczne będzie zatem udanie się do notariusza i w jego biurze podpisanie umowy przez obie strony. W umowie należy dokładnie opisać adres nieruchomości, podać numer księgi wieczystej, powierzchnię nieruchomości, jej położenie, ilość pomieszczeń, informację o pomieszczeniach przynależnych do lokalu, np. komórka lokatorska. Należy również podać cenę sprzedaży oraz formę zapłaty.
Jakich dokumentów zażąda notariusz?
Sprzedający i nabywca muszą okazać się dokumentem tożsamości. Pozostałe dokumenty musi dostarczyć tylko sprzedający. Są to na pewno numer księgi wieczystej nieruchomości, tytuł prawny nabycia nieruchomości, a także zaświadczenie ze spółdzielni lub od innego zarządcy lokalu o niezaleganiu w opłatach. W dniu sprzedaży konieczne będzie okazanie zaświadczenia o tym, że w sprzedawanym lokalu nikt nie jest zameldowany.
Jakie dodatkowe informacje można umieścić w umowie
Dodatkowe bardzo ważne elementy umowy sprzedaży, to termin wydania nieruchomości oraz szczegóły dotyczące płatności. W umowie należy też określić jakie koszty ponosi strona kupująca, a jakie zbywca. Podpisanie umowy sprzedaży nieruchomości u notariusza to już tylko formalność. Notariusz, przed podpisaniem aktu, powinien nam go nam odczytać oraz w razie potrzeby wyjaśnić wszelkie wątpliwości.