Wino coraz częstszym gościem na stołach polskich

Podawanie wina do posiłku, a w raz z nim kieliszków do wina jest standardem w wielu krajach europejskich. Państwa takie jak Francja, Włochy czy nawet Hiszpania przodują w ilości i jakości podawanego wina. Jednak jak jest z naszym rodzimym krajem i czy tendencja ta również ma szansę rozkwitnąć lub już rozkwitła?Polacy, posiłkując się statystykami piją dużo, nie tylko w domach, ale i poza nimi: w barach, pubach i restauracjach. Jednakże, jest to według danych alkohol głównie twardy, taki jak wódka czy coraz bardziej popularna w naszym kraju whisky. Jednak jak do polskiego picia ma się wino i czy zauważalne jest równie często na polskich stołach – najczęściej i najchętniej kupowanym winem przez Polaków jest wino czerwone do 25 złotych, jednakże coraz chętniej zaczynamy sięgać po wina z wyższej półki. Jak wygląda u nas cały proces przygotowujący do picia wina. Czy na stole znajdują się odpowiednie do tego kieliszki do wina czerwonego lub innych?

Kultura picia

Sprzedaż wina w polskich sklepach zdecydowanie wzrosła w ostatnich latach, ma to między innymi źródła w tym, iż pod naporem konkurencji firmy i importerzy musieli wzbudzić ponowne zainteresowanie na rynku i z powrotem zachęcić do siebie utraconego klienta, co wiązało się z gwałtownym obniżeniem cen o parę złotych. Wina w zakresie cenowym od 30 zł w górę, można znaleźć o 5-6 złotych tańsze w stosunku do cen poprzednich. Najbardziej powszechnym wyborem są wina czerwone, często sprzedawane jako pakiet zawierający również kieliszki do wina, zostawiając wina białe daleko w tyle, a co za tym idzie – niebotycznie szybko rośnie popularność i sprzedaż win różowych. Jednymi z najchętniej wybieranych przed konsumentów rodzajów win są wina bułgarskie, z RPA, włoskie oraz hiszpańskie. Coraz większą ciekawością cieszą się również wina z krajów takich jak Rumunia czy Gruzja. Największy popyt na wina pojawia się w okresie poprzedzającym polskie święta (gdzie oprócz większego zainteresowania winami, również kieliszki do wina są produktem rozchwytywanym), wraz z tą tendencją możemy zauważyć wysoki wzrost sprzedaży win musujących w porównaniu do lat poprzednich.

 

Jednakże, mimo coraz większej popularności win w naszym kraju, nadal, w porównaniu do innych krajów wypadamy blado – pod względem średniego spożycia wina na jedną osobę. W Europie Zachodniej średnia roczna picia wina na głowę wynosi od 25 do nawet 32 litrów, w Polsce plasuje się w okolicach 4-5 litrów na głowę. Co ciekawe, od paru lat można zaobserwować zatrzymanie się sprzedaży wódki na jednym poziomie, na czym zyskuje popularność whisky oraz właśnie win: alkohole te mają dużo większą renomę oraz traktowane są często w ramach kategorii ‚wyższej kultury picia’, toteż taki zwrot w naszym kraju może świadczyć o próbie nadążenia za kulturą picia występującą na zachodzie Europy. Może o tym świadczyć także nieustanny popyt na wina drogie, z wyższej półki – na których sprzedaż utrzymuje się wciąż na wysokim poziomie. Taka zmiana na rynku powinna cieszyć, bo dowiadywanie się coraz więcej na temat kultury picia wina – która nie polega wyłącznie na wyborze odpowiedniego wina, ale także na zwróceniu uwagi na odpowiednie kieliszki do wina właściwego, poszerza naszą wiedzę oraz odpowiednie zachowanie w trakcie przyjmowania gości.