Back to Top

Sklad czasopismCzasopismo, czyli dziennik, tygodnik, dwutygodnik, miesięcznik, dwumiesięcznik, kwartalnik – to wydawnictwa ciągłe, tzw.periodyki. Publikowane w dłuższym okresie czasu, w sposób regularny , posiadający ciągłą numerację, zawierają materiały przygotowane przez wielu autorów i najczęściej określoną tematykę.

Kiedy bierzemy do ręki nasze ulubione czasopismo, które kupujemy od lat, zazwyczaj zaczynamy czytanie od swoich ulubionych miejsc. Na przykład od przedostatniej strony, bo tam zawsze są recenzje filmów i książek, albo od drugiej strony, bo tam zawsze jest felieton redaktora naczelnego komentujący najnowsze wydarzenia. 

Najczęściej składem czasopism zajmują się doświadczone firmy graficzne jak np: Grafpa z Krakowa.

Layout- Czyli taki sam skład czasopisma

Aby czytelnik czasopism mógł z taką pewnością i na skróty sięgać do swoich ulubionych artykułów, czasopismo musi być wierne swojemu stałemu układowi zawartych w nim treści. Musi w sposób powtarzalny układać tematy, do których będzie przyporządkowywał artykuły. Musi cały czas tak samo nazywać działy, które wprowadził do czasopisma. Jednym słowem musi zachować ten sam skład swojego wydawnictwa. Taki sam skład, powtarzalny schemat dla rozmieszczania artykułów nazywamy layoutem.

Layout zaczyna się już na okładce. Tytuł czasopisma jako odrębne dzieło, a potem strona po stronie grafik składa wszystkie treści zgodnie z narzuconym layoutem, uwzględniając stałą kolejność wszystkich działów, a w nim kolejność artykułów, kształt i wielkość czcionki treści i tytułu, jej kolor, zawsze taki sam. Do tego ogromna ilość ilustracji wzbogacających treść.

Skład czasopism nie lubi zmian. Czytelnik tak jest przywiązany do stałego układu, że wprowadzenie nawet niewielkich zmian jest dla niego źródłem chaosu i może na trwale zniechęcić go do kupowania danego tytułu. Jeżeli chcemy wprowadzić zmiany w składzie, w layoucie czasopisma, należy zrobić to w sposób totalny. Czyli zmienić jak najwięcej. W takim przypadku czytelnik potraktuje to jako zmianę szaty graficznej swojego ulubionego czasopism i pozostanie mu wierny. Ale taka zmiana musi mieć głębokie uzasadnienie, wiąże się zawsze z niebezpieczeństwem porzucenia tytułu.