Antykwariat to niezwykle specyficzne przedsięwzięcie. Łączy cechy wielu różnych form sprzedaży. Antykwariat to trochę muzeum, trochę czytelnia, czasem sklep, miejsce wymiany towarów i myśli oraz miejsce, które łączy ludzi o podobnej pasji do literatury i muzyki. Takim antykwariatem jest z pewnością internetowy antykwariat Amicus. Właściciele i sprzedający w antykwariacie to bardzo często wysokiej klasy specjaliści w swojej dziedzinie, zatrudniani jako rzeczoznawcy, biegli czy konsultanci.

Antykwariat

Antykwariat rządzi się często odmiennym od typowych miejsc sprzedażowych sposobem sprzedaży i prezentacji towarów. Tutaj antykwariusze mogą popisać się wieloletnim doświadczeniem i znajomością rynku. Zupełnie odmienna jest też klientela antykwariatów. Najłatwiej ich określić jako studenci, pracownicy naukowi, miłośnicy, pasjonaci, czytelnicy, miłośnicy sztuki użytkowej etc. Przychodzą do swoich ulubionych antykwariatów od lat, spędzają w nim często długie godziny, znają na wylot pełen asortyment i często przyjaźnią się z właścicielem i sprzedawcą.

Nie da się przełożyć bezpośrednio najpopularniejszych technik sprzedażowych ze świata komercji do świata sprzedaży antykwarycznej. Zwłaszcza, że antykwariat potrzebuje klientów niejako z dwóch stron lady, czyli kupujących, ale i sprzedających. Dlatego też forma, jaką zastosuje się wobec antykwariatu musi uwzględniać obie strony medalu.

Forma reklamy dla antykwariatu

Ponieważ antykwariat kojarzy się z głęboką wiedzą merytoryczną i niewątpliwie ogromna część jego klientów ceni to sobie najbardziej, bardzo ważna jest działalność reklamowa, promocyjna skierowana do tych odbiorców. A będzie ona polegała na systematycznym informowaniu o aktualnej zawartości i zakupach. A będzie to tym łatwiejsze, jeżeli antykwariat ma własną stronę www z automatyczną subskrypcją i newsletterem, a jeszcze lepiej, jeżeli jednym z jego kanałów komunikacji jest sprzedaż online. Wtedy wykonana jest już lwia część pracy i należy skupić się na pozyskaniu nowych klientów i nowych adresów subskrypcji. Na bazie strony sprzedażowej, do reklamy można włączyć znane skądinąd techniki sprzedażowe.

Elementem niezwykle znaczącym, skierowanym w dużej mierze do stałych klientów jest systematyczne wydawanie katalogów składowych. To przede wszystkim dla osób, które nie dotrą do nich drogą internetową. Wiele pozytywnej pracy promocyjnej można wykonać poprzez różnego rodzaju aukcje. Im lepszym jest specjalistą w swojej dziedzinie antykwariusz, tym lepszy odbiór ogólnokrajowy a nawet międzynarodowy będzie miała przygotowana przez niego aukcja. Pamiętajmy, że sprzedaż antykwaryczna w dużej mierze opiera się na walorach personalnych i zaufaniu do sprzedającego.