Budowanie strategii content marketingowej ma kluczowe znaczenie dla efektywnej realizacji biznesowych celów w sieci. Czym jest i w jaki sposób ją budować?

Czym jest strategia content marketingowa?

Jest to zbiór informacji w formie dokumentu, które określają zaplanowane działania w ramach content marketingu, jakie zamierza wdrożyć firma. Strategia content marketingowa zakłada długofalowe osiąganie korzyści biznesowych z działań mających na celu budowanie obecności i wizerunku firmy w sieci.

Najważniejszymi kwestiami, które należy uwzględnić podczas budowania strategii marketingu treści, jest sprecyzowanie grupy odbiorców oraz wystosowanie odpowiedniego i spójnego z wizerunkiem firmy komunikatu.

Jak stworzyć strategię content marketingową?

Budowę strategii marketingu treści firmy można opisać w prostych krokach.

Krok 1. Definiuj celów

Zdefiniowanie celów biznesowych ma kluczowe znaczenie dla powodzenia całej kampanii. Jeśli nie wiemy, gdzie idziemy, to tam nie dojdziemy, prawda? Definicja celów pozwoli na lepsze dobranie narzędzi oraz działań w obrębie content marketingu w sieci, a także znacząco zoptymalizuje środki przeznaczane na marketing.

Krok 2. Research i podpatrywanie konkurencji

Rynek nasycony jest do granic możliwości. Działając w konkurencyjnej branży, warto dokładnie prześledzić, jak poczyna sobie konkurencja. Oczywiście nie należy kopiować wszystkich działań 1 : 1, jednak warto zorientować się, jak funkcjonuje e-marketing branży, w której działamy.

Krok 3. Zweryfikuj swoje mocne i słabe strony

Postaw na rzetelną i obiektywną ocenę swojej sytuacji. Odnieś swój biznes do konkurencji, przeprowadź audyt dotychczasowych działań oraz potencjału: SEO, treści i mediów społecznościowych w swojej firmie. Sprawdź ruch organiczny, konwersję, najlepszy kanał pozyskiwania leadów itd. Pozwoli Ci to na dokładniejsze przemyślenie tworzonej strategii.

Krok 4. Określ grupę odbiorców i persony

Musisz wiedzieć, do kogo wystosowujesz komunikat i dla kogo produkujesz treści. Dobierz kanały dystrybucji contentu do grup odbiorców – bądź tam, gdzie są Twoi klienci. Dzięki zbudowaniu person będziesz wiedział, z kim się komunikujesz. Urealnisz swoje komunikaty i uzyskasz pełny obraz psychograficzny i demograficzny odbiorców swoich treści.

Krok 5. Ustal, jakim budżetem i zasobami dysponujesz

Masz już całkiem sporo informacji. Na ich podstawie możesz dobrać dostępne zasoby oraz zaplanować budżet. Pamiętaj, że strategia content marketingowa to długi i metodyczny proces, wobec czego powinieneś planować minimum roczną inwestycję.

Brakuje Ci zasobów w firmie, które pozwoliłyby tworzyć wysokiej jakości content? Postaw na outsourcing i zleć tworzenie oraz dystrybuowanie contentu copywriterowi. Sprawdź, jak wygląda copywriting w Kuźni Treści!